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lunedì 23 gennaio 2017

Jean-Luc Godard

86 anni, 3 Dicembre 1930 (Sagittario), Parigi (Francia)
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Daniele Di Ubaldo

Fino al 1965 Godard gira alcune pellicole - da Fino all'ultimo respiro (1960), a Questa è la vita (1962), fino a Il bandito delle 11 (1965) - in cui manifesta subito le sue capacità provocatorie. In una fase successiva, che arriva fino al '67, e comprende pellicole come Il maschio e la femmina (1966), »

The New York Times

Terrence Rafferty

JEAN-LUC GODARD’S radiant, ambiguous, serenely perverse “Contempt,” 45 this year, is being revived again, in startling color and elegant, ribbony CinemaScope, for the second time in just over a decade, and it’s beginning to look like one of those movies we can’t do without for very long: a classic. Film Forum, which in 1997 gave New Yorkers their first opportunity in many years to see the film on the large screen it practically requires, starts another run (two weeks, minimum) on Friday. That 1997 revival opened a lot of eyes — of older filmgoers who’d been baffled by “Contempt” on its initial release, and of younger ones who knew it only by its reputation as Mr. Godard’s failed attempt at big-budget commercial moviemaking, or who had perhaps endured a college film society screening of a choppy, faded print. [...] »

The New York Times

A. O. Scott

AT least according to legend, the “events of May” — the strikes and disturbances that convulsed France in the spring of 1968 — began at the movies. On Feb. 9 Henri Langlois, president of the National Cinémathèque Française in Paris and a shambling, revered godfather of the French New Wave, was removed from his post by André Malraux, the minister of culture in Charles de Gaulle’s government. Young cinephiles reacted with outrage, and their angry protests flowed into a tide of political and social discontent that quickly reached the flood stage.
Three months later the country was engulfed in riots, work stoppages and mass demonstrations. Some of France’s most venerable traditions and institutions seemed to be under assault, and the Cannes Film Festival, the nation’s glamorous and exalted cinematic rite of spring, was hardly immune. [...] »

The New York Times

Jeanine Basinger

Jean-Luc Godard’s name has always inspired both love and hate. Some shout hurrah and some shout humbug, but almost no one disagrees that at a crucial point in film history, he forced audiences to consider that film might, just might, actually be an important art form. (And not necessarily the one they thought it was.) In “Everything Is Cinema,” Richard Brody reopens the arguments, lifting Mr. Godard out of the 1960s and placing him where he rightfully belongs: ahead of the game.
In his first feature, “À Bout de Souffle” (released in the United States in 1961 as “Breathless”), Mr. Godard threw away the rule book. Appearing suddenly on screen, he identifies the criminal hero (Jean-Paul Belmondo) through a newspaper photo and points him out to the police, who follow Mr. [...] »

Edoardo Bruno

Histoire(s) du cinéma di Jean Luc Godard e una reinvenzione del cinema, neanche nella direzione del suo primo libro, ma proprio come una rivisitazione "di un mondo, il cinema - scrive -, che credevo esistesse, mentre in effetti era l'isola del tesoro che adesso è scomparsa...", un discorso su qualcosa "che non è mai stata un'arte e ancora meno una tecnica ma un mistero." Parole che nascondono nelle pieghe l'amore per questo ignoto, per la scoperta di un territorio che si anima ogni volta che si vuole, che riemerge come 'nostra' memoria di tutte le cose vissute e di tutte le cose desiderate. Il cinema è Proust, e Godard, affermando questa identità, certamente si riferisce a quella tazzina di caffè di Deux ou trois choses que je sais d élle dalla quale nascono i ricordi, le immagini, il nostro occhio collettivo e privato. [...] »

Fernaldo Di Giammatteo

Ha fatto la rivoluzione linguistica, scardinando la sintassi cinematografica con Fino all'ultimo respiro (1960). Non ha fatto, come forse avrebbe voluto, la rivoluzione sociale. Nasce ricco (padre medico, madre figlia di banchieri svizzeri), è mandato a Nyon per frequentare le superiori. Torna, s'iscrive all'università (etnologia) ma non studia. Campa arrangiandosi dopo che il padre gli ha tagliato i fondi. Collabora ai Cahiers du cinéma, passa giornate intere nei cinemini della Rive gauche con Rohmer, Rivette, Bazin, Chabrol, Truffaut, quelli che saranno la spina dorsale della nouvelle vague. In Svizzera per i funerali della madre, morta in un incidente automobilistico, si ferma a Ginevra, muratore in un cantiere di costruzione d'una diga, e ne approfitta per girare un documentario di 20', Opération beton (1954). [...] »

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